Bierne på kirkegården

6. maj 2017 er der flyttet bier ind på Odden kirkes område. Du finder bierne, i deres bistader i det nordvestlige hjørne af kirkegården. Her er de placeret, så de bliver mindst muligt forstyrret og så besøgende på kirkegårdens arealer selv kan vælge, om de vil kigge forbi bierne eller ønsker at gå udenom.

Bistaderne er opsat med henblik på, at kunne give den besøgende på kirkegården mulighed for, at kunne se hvordan disse små vidunderlige skabninger arbejder med susende fart frem og tilbage, indsamler nektar og pollen fra blomsterne.

Du er selvfølgelig meget velkommen til, at kigge på bistaderne, dog i passende afstand og du bør dog undlade, at røre ved bistaderne, da bierne straks vil tro, at du er ude efter at tage deres honning fra dem.
Nektaren laver bien til honning og pollen anvendes til at fodre biernes yngel med og samtidig bestøver de omegnens frugttræer og buske, så disse gerne skulle giver et bedre udbytte, af frugter og bær. Men alle planter med blomster nyder godt af biernes besøg.

Bierne er af racen Buckfast. Buckfast er fremavlet og udviklet af munken Broder Adam i England efter 1920 og frem til hans død i 1996.

I et bisamfund eller som det også kaldes, i en bifamilie, har Dronningebien hovedrollen og er fremavlet med henblik på at give racen gode egenskaber som, at være fredelig, være god til at sætte sine arbejdere til at hold bistadet rent, og sørge for at holde bifamilien fri for sygdomme og ikke mindst - få sine arbejdere til at samle en masse honning sammen til vinterforråd.

Et bistade består af en stor familie, der er en Dronning som lægger æg og sørger for, at bifamilien holdes i gang, der er en masse arbejdere, som er hunner og en del Droner som er hannerne. Hunnerne samler nektar og pollen mens hannerne søger for, at Dronningen kan lægge masser af æg.

Dronningerne er fremavlet af en af Danmarks bedste Dronningeavler og for at Dronningernes egenskaber altid er gode, bliver de hvert år testet af Danmarks Biavlerforening.

Bistaderne er opsat og bliver passet af Peter Schmidt, Odden. Måtte du have nogle spørgsmål, er du velkommen til, at kontakte Peter, på telefonnummer 29 70 81 64.